Leestijd: 4 minuten
Print Friendly, PDF & Email

Gelukkig is Allergievrij in Viserba en San Marino heel goed te doen. San Marino is een charmant dwergstaatje wat volledig omsloten is door Italië. Dit land wilde ik absoluut bezoeken tijdens onze vakantie aangezien het een heel mooi land(-je) schijnt te zijn. Aan het eind van de morgen vertrekken we met onze auto richting de bergen. Terwijl we langzaam de berg opreden, bekeek ik mijn lijstje met De eerste stop zou een glutenvrij café zijn, dat net over de grens zou liggen. Ik was erg benieuwd naar deze hotspot en ik kon dat ook niet wachten om deze te bekijken. (En te proeven natuurlijk 😉 ).

Onze auto heeft het moeilijk met de vrij steile klim omhoog en er ontstaan donkere wolken aan de lucht. Ik kijk nog eens om, waar we vandaan komen en zie de zon nog schijnen in het dal. Het lijkt wel of we de de zon en warme temperaturen achter ons laten naarmate we dichterbij San Marino komen. Ik houd de moed erin en weet gewoon zeker dat het droog blijft, terwijl ik een tikje ongerust nar de wolken kijk. Jeroen ziet het nogal somber in en grapt nog even: ” Volgens mij hadden we beter bij het strand kunnen blijven.”

De rit naar San Marino is erg mooi en de kronkelwegen leiden ons steeds hoger de berg op. Aangezien ik van de lijstjes ben, heb ik van tevoren opgeschreven waar we naar toe kunnen gaan. De kabelbaan staat hoog op ons verlanglijstje, omdat je kunt genieten van het enorm mooie uitzicht. Een immens fort met beroemde torens is natuurlijk ook een must-see. Terwijl ik me verheug op een bezoekje aan de basiliek begint het wat te motregenen.

Allergievrij in San Marino en Viserba

Ik moet toegeven dat de trip naar San Marino de moeite waard is aangezien het een mooie rit is. Met een kleine 30 minuten sta je vanaf Viserba al boven op de berg in San Marino. Het is best rustig op straat als we de auto parkeren, vanwaar we kunnen genieten van een spectaculair uitzicht. Terwijl we om ons heen kijken, begint het wat te regenen. No problemo voor ons, we laten ons niet tegenhouden door wat druppels. In de veronderstelling dat het snel ophoudt met regenen, beginnen we wat rond te lopen. Jeroen kijkt van de wolken naar beneden waar plassen water de stoepranden al sieren. ” Waarom hebben we eigenlijk geen paraplu mee hebben genomen vanuit Nederland?” vraagt hij terwijl we beiden lachend doorlopen.

Er staat al een behoorlijk laagje water bij de stoepranden, het was misschien handig geweest als ik dichte schoenen aan had gedaan. Gekleed in korte broek en T-shirt stappen we beiden door de plassen die al ontstaan zijn. Niet alleen de regen vertroebeld onze blik, er komt een dikke mist aanzetten wat ons doen beseffen dat dit misschien niet de allerbeste dag was om in San Marino rond te gaan wandelen. Toch maak ik snel wat foto’s van enkele prachtige gebouwen. Ook genieten we van het uitzicht vanaf de berg maar het lijkt elke minuut harder te gaan regenen.

Terwijl we schuilen voor de regen en de onweer die er inmiddels bij is gekomen hebben we een fijn onderonsje. Het is best amusant dat er meerdere bezoekers naar hun auto rennen, met een t-shirt boven zich als een soort bescherming voor de regen. Volgens mij hebben ze haast om van de berg af te gaan.

Glutenvrij in San Marino en Viserba

Ondanks de stortbui hebben we genoten

Wat een prachtig land is het. Hier komen we zeker nog eens terug. Terwijl de regen ons de auto in jaagt, kunnen onze ruitenwissers het bijna niet aan. Het is een ervaring op zich om gecontroleerd te navigeren op deze kronkelige wegen. Ik probeer nog uit te kijken naar het glutenvrije café, maar door de stortbui zien we bijna niets door de autoramen.

Binnen een half uur zijn we weer aan de voet van de berg in Viserba. Wat een wereld van verschil in temperatuur. Daar schijnt de zon en is er geen wolkje te bekennen. Aangekomen in ons fijne hotel, dat direct aan het strand ligt, nemen we een verkwikkende douche. na we bij het diner verschijnen. Het is zo fijn om elke avond onbezorgd te kunnen plaats nemen. Het personeel in de keuken zorgt elke avond weer voor een ware smaakbeleving. Samen genieten wij van een assortiment aan groenten en verse vis.

Vanavond is de laatste avond hier in het hotel. Morgen vervolgen wij onze reis verder in Italië.